
De kwestie die in dit tweede nummer wordt verkend, sluit hierbij aan. 'Noise is een concept waarvan de werking net zo grillig is als de inhoud die het wil conceptualiseren', schrijft samensteller Bram Ieven in zijn inleiding. Noise zet met andere woorden de ongrijpbaarheid in om de verbinding met de werkelijkheid te behouden.
Ook het binnensmonds gemurmel over het klimaat waarin tijdschriften vandaag de dag tot stand moeten komen krijgt in dit nummer een sterke stem. Onze adviseur Dirk van Bastelaere buigt zich in Untagged onder meer over de vraag of de fusie van freespace Nieuwzuid en yang nu wel zo'n goed idee was. Want hoe je het ook draait of keert, er is sinds de geboorte van nY één literair tijdschrift minder. Een onherroepelijke verschraling van het landschap, zo concludeert Van Bastelaere, die de kunst alleen ziet floreren en innoveren in een wereld met zo veel mogelijk diversiteit en onderlinge concurrentiemogelijkheden. Eén is in zijn ogen dus altijd minder dan twee. De firma nY zou de concurrerende vennootschappen yang en Nieuwzuid hebben opgegeten en aan (culturele) kapitaalvernietiging hebben gedaan. Misschien toch een wat voorbarige of idealistische constatering?
Dat één en één in onze optiek eerder drie wil worden, maakt dat we Van Bastelaeres terechte pleidooi voor meer powerplay in het letterenbeleid graag opnemen. Naar aanleiding van zijn analyse willen we een debat over het "literaire middenveld" lanceren op nY-web. Voorlopig nog even op dit weblog, maar binnenkort ook op onze website in aanbouw, www.ny-web.be.
In het tweede nummer leest u onder meer nog poëzie over mannen en hun machines (Nick J. Swarth), proza over een vervaarlijke helderziende (C.C. Krijgelmans) en beschouwingen over o.a. Vlaamse wij-gevoelens (Jeroen Olyslaegers), Hollands engagement (Marc Reugebrink over Thomas Vaessens), Descartes' passies, vernuftige vertaalprocédés (Jan H. Mysjkin) en, alweer, natuurlijk koffie (Marc Kregting). Het beeldend werk werd geleverd door het duo Aline Bouvy / John Gillis.
Verder worden twee beloften uit #1 ingelost. De zift beperkt zich niet meer tot de boekhandel maar bevat een bijdrage van theatermaker Pieter De Buysser. In zijn reflectie over de voor-elk-wat-wils-programmering van het Brusselse KunstenfestivaldesArts, waar hij dit jaar zelf te gast was, voegt hij een kritische stem aan dit pluriforme nummer toe.
De gast is binnen en sluit de komende drie nummers af. Elisabeth Tonnard krijgt de rest van deze jaargang carte blanche om haar per experiment gevonden teksten te presenteren. Haar eerste bijdrage bezorgt meteen de verlangde shrubbery, al blijkt het een verboden plek: 'Hij mag niet in de tuin. Hij mag niet. / We kunnen het niet hebben.'
- uit De intro van #2
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Anonieme en niet terzake doende reacties worden niet geplaatst.